fbpx

הבחירה- בחירה

2 – בחירה

משך חכמה[1]

"הצלם האלוקי הוא הבחירה החופשית בלי טבע מכריח, רק מרצון ושכל חופשי…

תורה

טו רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב וְאֶת-הַמָּוֶת וְאֶת-הָרָע

 טז אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  

יז וְאִם-יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם.  

יח הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן  לֹא-תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת-הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  

יט הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ.  

כ לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה-בוֹ  כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם

דברים ל' טו

גמרא

וא"ר יוחנן משום ר' יוסי שלשה דברים בקש משה מלפני הקב"ה ונתן לו:

בקש שתשרה שכינה על ישראל ונתן לו שנאמר {שמות לג-טז} הלוא בלכתך עמנו

בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו שנאמר {שמות לג-טז} ונפלינו אני ועמך

בקש להודיעו דרכיו של הקב"ה ונתן לו שנא' {שמות לג-יג} הודיעני נא את דרכיך

אמר לפניו רבש"ע מפני מה

 יש צדיק וטוב לו

ויש צדיק ורע לו

יש רשע וטוב לו

ויש רשע ורע לו

אלא הכי קא"ל

צדיק וטוב לו צדיק גמור

צדיק ורע לו צדיק שאינו גמור

רשע וטוב לו רשע שאינו גמור

רשע ורע לו רשע גמור

ברכות ז.

 

 

צדיק ורע לו

זוהר פרשת משפטים – דף קיז.

מקור

מתורגם

וְאוּקְמוּהָ מָארֵי מַתְנִיתִין, צַדִּיק יֵצֶר הַטּוֹב שׁוֹפְטוֹ. רָשָׁע, יֵצֶר הָרָע שׁוֹפְטוֹ. בֵּינוֹנִי, זֶה וְזֶה שׁוֹפְטוֹ. מַאן דְּאִיהוּ מֵאִילָנָא דְּחַיֵּי, לֵית לֵיהּ דִּינָא כְּלָל, לֵית לֵיהּ יֵצֶר הָרָע, וְדָא צַדִּיק גָּמוּר, וְדָא צַדִּיק וְטוֹב לוֹ. וְלֵית טוֹב, אֶלָּא תּוֹרָה. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (משלי ד) כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזוֹבוּ. וְצַדִיק וְרָע לוֹ, מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע. וַאֲמַאי אִתְקְרֵי צַדִּיק בָּתַר דְּרַע לוֹ, דְּאִיהוּ יֵצֶר הָרָע. אֶלָּא, בְּגִין דְּטוֹב שַׁלִּיט עָלֵיהּ, אִתְקְרֵי צַדִּיק וְרָע לוֹ. דְּהַהוּא רָע אִיהוּ תְּחוֹת רְשׁוּתֵיהּ. (ס"א כעבדא תחות רביה)

וּפֵרְשׁוּהָ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, צַדִּיק – יֵצֶר הַטּוֹב שׁוֹפְטוֹ. רָשָׁע – יֵצֶר הָרָע שׁוֹפְטוֹ. בֵּינוֹנִי – זֶה וָזֶה שׁוֹפְטוֹ. מִי שֶׁהוּא מֵעֵץ הַחַיִּים אֵין לוֹ דִּין כְּלָל, אֵין לוֹ יֵצֶר הָרָע, וְזֶה צַדִּיק גָּמוּר, וְזֶה צַדִּיק וְטוֹב לוֹ. וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (משלי ד) כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזוֹבוּ. וְצַדִּיק וְרָע לוֹ, מִצַּד שֶׁל עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע. וְלָמָּה נִקְרָא צַדִּיק אַחֵר שֶׁרַע לוֹ, שֶׁהוּא יֵצֶר הָרָע? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁטּוֹב שׁוֹלֵט עָלָיו נִקְרָא צַדִּיק וְרַע לוֹ, שֶׁאוֹתוֹ רַע הוּא תַּחַת רְשׁוּתוֹ. (כעבד תחת רבו).

רָשָׁע וְטוֹב לוֹ, אֲמַאי אִתְקְרֵי רָשָׁע. בְּגִין דְּאִיהוּ אִסְתַּלָּק לְמֶהוֵי רֵישָׁא יֵצֶר הָרָע דִּילֵיהּ, וְטוֹב אִיהוּ תְּחוֹת רְשׁוּתֵיהּ, כְּעַבְדָּא תְּחוֹת רַבֵּיהּ. וְאַף עַל גַּב דְּרָשָׁע אִיהוּ מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק, וְיָכִיל צַדִּיק גָּמוּר לְאַעְנָשָׁא לֵיהּ, (משלי יז) גַּם עֲנוֹשׁ לַצַּדִיק לא טוֹב, בְּגִין הַהוּא טוֹב דְּאִיהוּ תְּחוֹת רַגְלוֹי דְּרָשָׁע, לֵית לְאַעְנָשָׁא לֵיהּ, דְּאוּלַי יַחֲזוֹר בִּתְשׁוּבָה וְיִתְגַּבֵּר עַל יִצְרֵיהּ, וִיהֵא עָפָר תְּחוֹת רַגְלוֹי.

רָשָׁע וְטוֹב לוֹ, לָמָּה נִקְרָא רָשָׁע? מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְעַלָּה לִהְיוֹת רֹאשׁ בַּיֵּצֶר הָרָע שֶׁלּוֹ, וְהַטּוֹב הוּא תַּחַת רְשׁוּתוֹ כְּמוֹ עֶבֶד תַּחַת רַבּוֹ. וְאַף עַל גַּב שֶׁרָשָׁע הוּא מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק, וְיָכוֹל צַדִּיק גָּמוּר לְהַעֲנִישׁ אוֹתוֹ, גַּם עֲנוֹשׁ לַצַּדִּיק לֹא טוֹב. מִשּׁוּם אוֹתוֹ טוֹב שֶׁהוּא תַּחַת רַגְלֵי הָרָשָׁע, אֵין לְהַעֲנִישׁוֹ, שֶׁאוּלַי יַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וְיִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ, וְיִהְיֶה עָפָר תַּחַת רַגְלָיו.

דְּמִסְטְרָא דְּרָשָׁע וְטוֹב לוֹ, (נ"א שכינתא) שְׁכִיבַת, (רות ג) וַתְּגַל מַרְגְּלוֹתָיו וַתִּשְׁכָּב. הַאי אִיהוּ (משלי ל) וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִירְתָּהּ. (דבר אחר ומסטרא דצדיק גמור) שִׁפְחָה, יֵצֶר הָרָע נוּקְבָּא. יֵצֶר הָרָע, דְּכַר. בְּגִינֵיהּ אִתְּמַר, (ישעיה מב)וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לא אֶתֵּן. (במדבר א) וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת.

שֶׁמִּצַד שֶׁל רָשָׁע וְטוֹב לוֹ (שכינה) שׁוֹכֶבֶת, (רות ג) וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו וַתִּשְׁכָּב. זֶהוּ (משלי ל) וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ. (ומצד של צדיק גמור) שִׁפְחָה – יֵצֶר הָרָע נְקֵבָה. יֵצֶר הָרָע – זָכָר. בִּגְלָלוֹ נֶאֱמַר (ישעיה מב) וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן, (במדבר א) וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת.

וּמִסִּטְרָא דְּצַדִּיק וְרָע לוֹ, שְׁכִינְתָּא אִיהִי עֲטָּרָה עַל רֵישָׁא דְּבַר נָשׁ, וְשִׁפְחָה יֵצֶר הָרָע, אִתְכַּפְיָיא תְּחוֹת גְּבִירְתָּהּ. וּמִסִּטְרָא דְּצַדִּיק גָּמוּר, לֵית זָר, וְלֵית יֵצֶר הָרָע. וּמִסִּטְרָא דְּרָשָׁע גָּמוּר, לֵית לֵיהּ חוּלָקָא בִּשְׁכִינְתָּא, דְּלֵית חוּלָקָא לְבַּר נָשׁ בִּשְׁכִינְתָּא, אֶלָּא מִסִּטְרָא דְּטוֹב.

וּמִצַד שֶׁל צַדִּיק וְרַע לוֹ, שְׁכִינָה הִיא עֲטָרָה עַל רֹאשׁוֹ שֶׁל אָדָם, וְשִׁפְחָה – יֵצֶר הָרָע – נִכְנַעַת תַּחַת גְּבִרְתָּהּ. וּמִצַּד שֶׁל צַדִּיק גָּמוּר אֵין זָר וְאֵין יֵצֶר הָרָע. וּמִצַּד שֶׁל רָשָׁע גָּמוּר אֵין לוֹ חֵלֶק בַּשְּׁכִינָה, שֶׁאֵין חֵלֶק לָאָדָם בַּשְּׁכִינָה אֶלָּא מִצַּד הַטּוֹב.

וְלֵית כָּל שְׁכִינְתָּא שְׁקִילִין, דְּהָא שְׁכִינְתָּא דְּאִילָנָא דְּטוֹב וָרָע, אִיהוּ כֻּרְסְיָיא, אֲבָל שְׁכִינְתָּא דְּאִילָנָא דְּחַיֵּי, עָלָהּ אִתְּמַר, (תהלים ה) לֹא יְגוּרְךָ רָע. אֲבָל (ד"א אלא) בְּגִין דְּאִתְּמַר בָּהּ, (תהלים קג) וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, מַאן דְּפָגִים אֲתָר דִּילָהּ, אִתְחֲשִׁיב כְּאִילּוּ עָבִיד בְּמַטְרוֹנִיתָא קְלָנָא. דְּקָלָנָא דְּמַטְרוֹנִיתָא אִיהוּ, מַאן דִּמְזַלְזֵל בְּאַתְרָהָא. וּקְלָנָא דְּמַטְרוֹנִיתָא, דְּמַלְכָּא אִיהוּ.

וְאֵין כָּל שְׁכִינָה שְׁקוּלוֹת, שֶׁהֲרֵי שְׁכִינָה שֶׁל עֵץ טוֹב וָרָע הִיא כִּסֵּא, אֲבָל שְׁכִינָה שֶׁל עֵץ הַחַיִּים, עָלֶיהָ נֶאֱמַר (תהלים ה) לֹא יְגֻרְךְ רָע. (אלא) מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, מִי שֶׁפּוֹגֵם אֶת מְקוֹמוֹ נֶחְשָׁב כְּאִלּוּ עָשָׂה קָלוֹן לַגְּבִירָה. שֶׁקְּלוֹן הַגְּבִירָה הוּא מִי שֶׁמְּזַלְזֵל בִּמְקוֹמָהּ, וּקְלוֹן הַגְּבִירָה הוּא שֶׁל הַמֶּלֶךְ.

 

 

 

[1] רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק (1843 – 14 באוגוסט 1926)